
Filmles is dankzij de beschikking over iPads zeer toegankelijk en leuk voor leerlingen vanaf groep 3. Met eenvoudige stappen hebben leerlingen al snel een filmpje neergezet waarin ze overzichtelijk een verhaal vertellen.
Ik kom in de klas met de iPads en daarop staat alles wat nodig is: een camera om de film op te nemen en een montageprogramma om de film te editen. Muziek en effectgeluiden erbij en voilà daar is al de eerste film.
speelfilm maken

- groep 3 tot en met 8
- 180 minuten
De leerlingen maken in deze workshop een korte film. Hoe vertel je je verhaal in bewegend beeld? Welke impact hebben keuzes in kadrering en camerastandpunt? Hoe kun je door de manier waarop je je opgenomen beelden monteert je verhaal spannend vertellen? Hoe deel je het verhaal op in korte shots?
De leerlingen bedenken de scene, nemen zelf op en monteren de opnames tot een spannende filmscene.
Het is in deze workshop ook mogelijk aan te sluiten op een thema dat in de klas behandeld wordt of een thema dat speelt bij de leerlingen.
truccerdetruc

- groep 5 tot en met 8
- 120 minuten
Hoe kun je zo monteren dat er in je film dingen gebeuren die eigenlijk niet kunnen? Het mooie van film is dat je je eigen werkelijkheid kunt scheppen. In film is het mogelijk om die bal van een enorme afstand in het net te gooien, is het mogelijk om met een kabouter te praten. En zo zijn er meer filmtrucs die onmogelijk lijken, maar met goed uitgekiende shots en goede montage mogelijk worden.
Deze les is een leuk vervolg op de les ‘Speelfilm maken’. De leerlingen leren preciezer hun shots te maken en worden zich meer bewust van montage. Ze oefenen daarnaast het samenwerken en duidelijk communiceren.
Op deze website laat ik u kennis maken met een aantal kant en klare workshops en lessen series. Maar naast dat u daar gebruik van kunt maken is het ook mogelijk om meer op maat te werken.
De kunst van het film en televisiemaken leent zich uitstekend voor vakoverstijgend werken. Van verhalen maken over thema’s die spelen bij kinderen tot een onderwerp presenteren in een reportage.

klokhuis

- groep 5 tot en met 8
- 2 x 180 minuten
In deze lessenserie maken de leerlingen een aflevering van het televisieprogramma ‘Het Klokhuis’.
Rondom een thema maken ze filmpjes; dat kan een reportage zijn of een sketch.
Deze lessenserie helpt de leerlingen op een speelse manier zich een onderwerp eigen te maken en leert ze ook hoe ze dat in televisieformat kunnen vertellen.
De leerlingen leren kijken naar hoe televisie wordt gemaakt, door zelf aan de slag te gaan met de filmen. Door te spelen met standpunt, kadrering en het opbouwen van een verhaal in korte shots, leren leerlingen hoe ze een verhaal kunnen vertellen.
In de eerste les wordt er geoefend met de techniek van het filmen. Tussen de twee lessen werken de leerlingen aan de hand van een werkblad hun filmideeën uit. In de tweede les worden de filmpjes opgenomen en afgewerkt.
vingerafdruk

- groep 6 tot en met 8
- 3 x 180 minuten
In dit project staan de leerlingen stil bij dit moment van hun leven en laten een vingerafdruk na.
Leerlingen maken (video) portretjes over elkaar, vanuit verschillende invalshoeken. Daarnaast maken ze door middel van stopmotion bumpertjes en een leader om de film over henzelf nog verder aan te kleden.
Dit project kan heel goed ingezet bij wijze van afscheid van de school in groep 8. Maar is ook goed in te zetten om bij te dragen aan een positieve groepsdynamiek.